Scorul acestui articol
[Total: 0 voturi. Media: 0]

Am fost întrebat în câteva rânduri de ce în articolele mele fac mai mult pamflet decât analiză politică.

Am răspuns (și repet) că, pentru a face analiză politică de calitate (nu superficială ci profundă și credibilă) e nevoie de informații din culise.  Acolo se ascund cauzele reale, motoarele, catalizatorii evenimentelor care devin subiect de dezbateri cu audiență. Nu sunt suficiente  știrile care circulă, nestingherite, la lumină.   De multe ori acestea sunt înșelătoare, adevărate perdele de fum, plase de camuflaj. Și asta pentru că politica, prin natura ei, presupune secrete, mișcări surprinzătoare, derutarea adversarului.

Iată, de pildă, cazul Secretarului de Stat de la Transporturi ridicat ieri în plină stradă de DNA. Toți comentatorii s-au grăbit să comenteze aparențele: diversiune pentru abaterea atenției de la războiul din PDL, răzbunare politică a lui Băsescu pe guvernul Ponta și, prin ricoșeu, pe ministrul Fenechiu, corupție cu contracte preferențiale, plicuri suspecte găsite asupra demnitarului care tocmai ieșea din ministerul altui demnitar vânat, Dragnea etc.

Abia spre seară a apărut o interesantă informație „pe surse”, care aruncă o lumină complet nouă asupra cazului și care m-a determinat pe mine, corelând-o cu alte elemente confirmate, să apreciez că avem de-a face cu o cursă destul de perfidă, întinsă premierului Ponta. De cine, nu e greu de imaginat!

Informația „pe surse”, confirmată după aceea printr-un dialog telefonic de președintele Consiliului Județean Constanța, Nicușor Constantinescu, este că, de fapt, miza întregii desfășurări de forțe în cazul menționat este privatizarea portului Constanța. Pe de o parte se plasează administratia locală, care vrea să-și prezerve și securizeze cea mai importantă sursă de venituri la bugetul local, pe de altă parte se plasează un consorțiu de mari companii olandeze, foarte interesat să preia managementul portului Constanța și sectorul logistic al acestuia.

Valentin Preda, Secretarul de Stat de la Transporturi umflat ieri de gealații DNA, avea responsabilități în domeniile aerian și naval. Mai precis, după spusele domnului Nicușor Constantinescu, Valentin Preda era singurul din minister care susținea ideea preluării portului de către firme românești pendinte de administrația locală Constanța.

Pe un alt plan, domnul ministru de externe Corlățean tocmai s-a întors cu două zile în urmă dintr-o vizită oficială în Olanda unde a căutat soluții de deblocare a veto-ului olandez la aderarea României la Schengen.  La intoarcere, domnul Corlățean a emis un comunicat de presă aproape triumfalist, dând de înțeles că scorpia olandeză a fost îmblânzită, că oficialii din această țară au acceptat să nu mai lege  aderarea României la Schengen de raportul MCV.

Alertată de o posibilă victorie de imagine a adversarului și mobilizată, probabil, de note informative ale trepădușilor din servicii, foarte via propagandă cotrocenistă a declanșat o investigație rapidă și pe mai multe fronturi (Ambasada Olandei la București, oficiali olandezi de la Haga, presa din Olanda) pentru a infirma declarația ministrului Corlățean. Astfel se face că presa portocalie (EVZ, RL, Adevărul, Gândul) este plină azi de titluri precum „Olandezii îl fac mincinos pe È™eful diplomației române!„. În realitate, printr-un comunicat oficial, Ambasada Olandei la București precizează: „Olanda nu a luat încă nicio decizie cu privire la aderarea României la spațiul Schengen. Poziția Olandei va fi stabilită înaintea următorului Consiliul pe Justiție și Afaceri Interne, în strânsă colaborare cu alte state membre. […] În următoarele săptămâni vor avea loc consultări cu alte state UE. După acestea, împreună cu Parlamentul se va stabili poziția Olandei”.

Acum lucrurile încep să se lege.

Dacă domnul Corlățean e atât de optimist privind viitoarea poziție a Olandei, e de presupus că s-a ajuns la o înțelegere condiționată. Evident că partea olandeză nu poate confirma înțelegerea până când condiționările nu sunt respectate. De-asta formulările relativizante din comunicat. Pe de altă parte însă nu se poate ignora tonul calm, constructiv, al comunicatului, mult mai prietenos – diplomatic decât cel al mesajelor anterioare.

Dar prin ce or fi condiționat înalții oficiali olandezi îmbunarea lor față de România? Nu cumva printr-un avantaj economic direct pe care guvernul român să li-l acorde? Cum ar fi privatizarea către conaționalii lor a portului Constanța?

Dacă acceptăm acest substrat, atunci putem să explicăm ceva, altfel, destul de greu de explicat: de ce, diferit de alte situatii asemănătoare, Victor Ponta s-a grăbit de data asta să-l demită pe Valentin Preda în secunda doi după anunțarea reținerii acestuia de către DNA? Nu cumva pentru că de-abia aștepta un pretext să scape de el? Nu cumva tocmai pentru a netezi respectarea promisiunii făcute olandezilor? Nu cumva pentru a-și asigura, cu rezonanțe de trofeu personal,  victoria de calibru a acceptării României în Schengen tocmai sub mandatul lui?

Atunci „care e capcana?”, mă veți întreba.

Să presupunem (ceea ce este aproape o certitudine) că Traian Băsescu, prin serviciile secrete, a aflat tot ce a promis Corlățean olandezilor în trocul cu Schengen. A decis atunci să-l ajute puțin pe Ponta să-și „vândă țara”, oferindu-i prin intermediul DNA-ului (atât de prompt la comenzile sale – la comenzile lui TB mă refer) capul lui Valentin Preda pe tavă. Ponta a mușcat momeala, s-a descotorosit de Preda și acum purcede, entuziast și fără obstacole majore, la finalizare.

Doar că…

Lui Traian Băsescu nu-i convine nici ca România să acceadă în Schengen pe mâna inamicului său numărul unu și nici ca portul Constanța, unde Mircea Băsescu e un fel de bulibașă, să intre pe mâini curate.

Prin urmare, înainte ca olandezii să primească gajul dorit, își va mai asmuți odată împotriva adversarilor săi rottweilerii cu cătușe la brâu spre a zădărnici, patriotic, ceea ce el va numi o tentativă de înaltă trădare față de interesul național a guvernului USL în frunte cu Victor Ponta.

Contele de Saint GermainEditorialeAdevarul,Basescu,Consiliul Judetean Constanta,Corlatean,DNA,Dragnea,EVZ,Fenechiu,Gandul,inalta tradare,Mircea Basescu,Nicusor Constantinescu,Olanda,privatizarea portului Constanta,Raportul MCV,RL,Schengen,Secretar de Stat Transporturi,Valentin Preda,Victor PontaAm fost întrebat în câteva rânduri de ce în articolele mele fac mai mult pamflet decât analiză politică. Am răspuns (și repet) că, pentru a face analiză politică de calitate (nu superficială ci profundă și credibilă) e nevoie de informații din culise.  Acolo se ascund cauzele reale, motoarele, catalizatorii evenimentelor...Blog politic si polemic