Scorul acestui articol
[Total: 0 voturi. Media: 0]

Am fost întrebat în câteva rânduri de ce în articolele mele fac mai mult pamflet decât analiză politică.

Am răspuns (şi repet) că, pentru a face analiză politică de calitate (nu superficială ci profundă şi credibilă) e nevoie de informaţii din culise.  Acolo se ascund cauzele reale, motoarele, catalizatorii evenimentelor care devin subiect de dezbateri cu audienţă. Nu sunt suficiente  ştirile care circulă, nestingherite, la lumină.   De multe ori acestea sunt înşelătoare, adevărate perdele de fum, plase de camuflaj. Şi asta pentru că politica, prin natura ei, presupune secrete, mişcări surprinzătoare, derutarea adversarului.

Iată, de pildă, cazul Secretarului de Stat de la Transporturi ridicat ieri în plină stradă de DNA. Toţi comentatorii s-au grăbit să comenteze aparenţele: diversiune pentru abaterea atenţiei de la războiul din PDL, răzbunare politică a lui Băsescu pe guvernul Ponta şi, prin ricoşeu, pe ministrul Fenechiu, corupţie cu contracte preferenţiale, plicuri suspecte găsite asupra demnitarului care tocmai ieşea din ministerul altui demnitar vânat, Dragnea etc.

Abia spre seară a apărut o interesantă informaţie “pe surse”, care aruncă o lumină complet nouă asupra cazului şi care m-a determinat pe mine, corelând-o cu alte elemente confirmate, să apreciez că avem de-a face cu o cursă destul de perfidă, întinsă premierului Ponta. De cine, nu e greu de imaginat!

Informaţia “pe surse”, confirmată după aceea printr-un dialog telefonic de preşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Nicuşor Constantinescu, este că, de fapt, miza întregii desfăşurări de forţe în cazul menţionat este privatizarea portului Constanţa. Pe de o parte se plasează administratia locală, care vrea să-şi prezerve şi securizeze cea mai importantă sursă de venituri la bugetul local, pe de altă parte se plasează un consorţiu de mari companii olandeze, foarte interesat să preia managementul portului Constanţa şi sectorul logistic al acestuia.

Valentin Preda, Secretarul de Stat de la Transporturi umflat ieri de gealaţii DNA, avea responsabilităţi în domeniile aerian şi naval. Mai precis, după spusele domnului Nicuşor Constantinescu, Valentin Preda era singurul din minister care susţinea ideea preluării portului de către firme româneşti pendinte de administraţia locală Constanţa.

Pe un alt plan, domnul ministru de externe Corlăţean tocmai s-a întors cu două zile în urmă dintr-o vizită oficială în Olanda unde a căutat soluţii de deblocare a veto-ului olandez la aderarea României la Schengen.  La intoarcere, domnul Corlăţean a emis un comunicat de presă aproape triumfalist, dând de înţeles că scorpia olandeză a fost îmblânzită, că oficialii din această ţară au acceptat să nu mai lege  aderarea României la Schengen de raportul MCV.

Alertată de o posibilă victorie de imagine a adversarului şi mobilizată, probabil, de note informative ale trepăduşilor din servicii, foarte via propagandă cotrocenistă a declanşat o investigaţie rapidă şi pe mai multe fronturi (Ambasada Olandei la Bucureşti, oficiali olandezi de la Haga, presa din Olanda) pentru a infirma declaraţia ministrului Corlăţean. Astfel se face că presa portocalie (EVZ, RL, Adevărul, Gândul) este plină azi de titluri precum “Olandezii îl fac mincinos pe șeful diplomației române!”. În realitate, printr-un comunicat oficial, Ambasada Olandei la Bucureşti precizează: “Olanda nu a luat încă nicio decizie cu privire la aderarea României la spaţiul Schengen. Poziţia Olandei va fi stabilită înaintea următorului Consiliul pe Justiţie şi Afaceri Interne, în strânsă colaborare cu alte state membre. […] În următoarele săptămâni vor avea loc consultări cu alte state UE. După acestea, împreună cu Parlamentul se va stabili poziţia Olandei”.

Acum lucrurile încep să se lege.

Dacă domnul Corlăţean e atât de optimist privind viitoarea poziţie a Olandei, e de presupus că s-a ajuns la o înţelegere condiţionată. Evident că partea olandeză nu poate confirma înţelegerea până când condiţionările nu sunt respectate. De-asta formulările relativizante din comunicat. Pe de altă parte însă nu se poate ignora tonul calm, constructiv, al comunicatului, mult mai prietenos – diplomatic decât cel al mesajelor anterioare.

Dar prin ce or fi condiţionat înalţii oficiali olandezi îmbunarea lor faţă de România? Nu cumva printr-un avantaj economic direct pe care guvernul român să li-l acorde? Cum ar fi privatizarea către conaţionalii lor a portului Constanţa?

Dacă acceptăm acest substrat, atunci putem să explicăm ceva, altfel, destul de greu de explicat: de ce, diferit de alte situatii asemănătoare, Victor Ponta s-a grăbit de data asta să-l demită pe Valentin Preda în secunda doi după anunţarea reţinerii acestuia de către DNA? Nu cumva pentru că de-abia aştepta un pretext să scape de el? Nu cumva tocmai pentru a netezi respectarea promisiunii făcute olandezilor? Nu cumva pentru a-şi asigura, cu rezonanţe de trofeu personal,  victoria de calibru a acceptării României în Schengen tocmai sub mandatul lui?

Atunci “care e capcana?”, mă veţi întreba.

Să presupunem (ceea ce este aproape o certitudine) că Traian Băsescu, prin serviciile secrete, a aflat tot ce a promis Corlăţean olandezilor în trocul cu Schengen. A decis atunci să-l ajute puţin pe Ponta să-şi “vândă ţara”, oferindu-i prin intermediul DNA-ului (atât de prompt la comenzile sale – la comenzile lui TB mă refer) capul lui Valentin Preda pe tavă. Ponta a muşcat momeala, s-a descotorosit de Preda şi acum purcede, entuziast şi fără obstacole majore, la finalizare.

Doar că…

Lui Traian Băsescu nu-i convine nici ca România să acceadă în Schengen pe mâna inamicului său numărul unu şi nici ca portul Constanţa, unde Mircea Băsescu e un fel de bulibaşă, să intre pe mâini curate.

Prin urmare, înainte ca olandezii să primească gajul dorit, îşi va mai asmuţi odată împotriva adversarilor săi rottweilerii cu cătuşe la brâu spre a zădărnici, patriotic, ceea ce el va numi o tentativă de înaltă trădare faţă de interesul naţional a guvernului USL în frunte cu Victor Ponta.

Contele de Saint GermainEditorialeAdevarul,Basescu,Consiliul Judetean Constanta,Corlatean,DNA,Dragnea,EVZ,Fenechiu,Gandul,inalta tradare,Mircea Basescu,Nicusor Constantinescu,Olanda,privatizarea portului Constanta,Raportul MCV,RL,Schengen,Secretar de Stat Transporturi,Valentin Preda,Victor PontaAm fost întrebat în câteva rânduri de ce în articolele mele fac mai mult pamflet decât analiză politică. Am răspuns (şi repet) că, pentru a face analiză politică de calitate (nu superficială ci profundă şi credibilă) e nevoie de informaţii din culise.  Acolo se ascund cauzele reale, motoarele, catalizatorii evenimentelor...Blog politic si polemic