Scorul acestui articol
[Total: 0 voturi. Media: 0]

Închipuiți-vă un bazin imens, gol, bine impermeabilizat, îi care îi îngrămădim dintr-odată pe toți aspiranții anuali ai țării noastre la bacalaureat. Urmare a unor drastice măsuri antifraudă, cei acceptați în această piscină de evaluare națională sunt cu tălpile temeinic sudate de fundul bazinului, nimeni să nu se poată cățăra pe spinarea vecinului pentru a respira, la nevoie, de mai sus.

Apoi se dă drumul la apă, din pompele puternice ale făuritorilor de subiecte de la Ministerul Educației. Nivelul apei crește tumultuos, cu bulbuci, înghițind întâi gleznele, apoi genunchii, înfiorându-i pe candidați, pe la banda sensibilă a elasticului de la slipuri, cu răceala problemelor de rezolvat. Când apa ajunge pe la 1,50m, încep să apară primele victime. Într-un număr nesemnificativ deocamdată, pentru că, statistic vorbind, suntem totuși un popor cu talie europeană. Pe la 1,70m însă, gluma începe să se îngroașe. Procentul celor rămași fără aer sare de 40% iar în cabina de comandă a viiturii, domnul Funeriu, fascinat de spectacolul în direct al sufocării în masă, nu dă semne de temperare a fenomenului. Cota apei crește, și odată cu ea numărul celor intrați cu nasul în imersie: 1,75m „“ 55%, 1,80m „“ 65%, 1,85m „“ 85%. Se mai văd, la suprafață, doar tărtăcuțele țuguiate ale « baschetbaliștilor » din loturile de olimpici ale școlilor mai răsărite.

Asta nu mai este evaluare, nici selecție ; este de-a dreptul discriminare și genocid. În fine, pompele se opresc înainte ca dezastrul să fie total. Slavă Domnului căci, la verificarea de după eveniment, s-a constatat că piscina nici nu avea preaplin. Adică examinatorii au acționat fără măsură și fără vreo minimă precauție.

Nu pun în discuție aici dacă este bine sau rău ca bac-ul să se desfășoare corect. Evident că este bine. Nu pun în discuție nici dacă puturoșii și descurcăreții care nu au învățat nimic timp de 4 ani, sperând să copieze sau să fie ajutați șmecherește, ar fi meritat să treacă. Evident că nu ar fi meritat. Problema este însă cât de sus să ridici ștacheta pentru ca un candidat onest și care s-a străduit, după puterile lui, să învețe onorabil, să nu fie vitregit de șansa promovării. Pentru că, este bine știut, se pot construi subiecte la care să nu treacă nimeni, cum, la fel de bine, se pot construi și subiecte la care să treacă toți. Între dimensiunile abuzive ale acestor două extreme trebuie aflată înțeleapta calibrare. Au găsit oare autoritățile administrative ale sistemului nostru de învățământ această măsură a echilibrului? Eu cred că nici pe departe. Și stiți de ce? Pentru că nici nu le-a trecut prin cap să o caute.

Examenul de bacalaureat nu este o olimpiadă internațională la care să se dea un subiect unic indiferent de țara candidaților și să se facă o departajare absolută.  Miza nu este un podium și, la sfârșit, intonarea imnului național. Fiecare țară își organizează acest examen astfel încât el să răspundă cât mai bine particularităților și nevoilor ei. Nivelul anual de promovare la bac este perceput și tratat ca un indicator național, cum este produsul intern brut ori salariul minim pe economie ori coșul zilnic ori rata de criminalitate.

Ne uităm în jur și observăm că, la nivel european, bacul este astfel calibrat încât numărul celor care, an de an, îl promovează, să se păstreze într-un ecart rezonabil și controlat: 50 „“ 75%. Oare francezii nu ar fi putut da subiecte la bac astfel încât procentul de promovare să fie de 15 „“ 20% și nu de peste 70%? De ce nu procedează astfel? Și ca ei nici ungurii, nici italienii, nici spaniolii? Sunt aceștia mai puțin cinstiți ca noi? Ori, mai puțin exigenți? Să încerce, oare, a-și fura singuri căciula? Mă îndoiesc.

Probabil că dacă guvernanții noștri ar fi fost de bună credință și ar fi avut viziune, dacă intenția lor ar fi fost să dezvolte cu adevărat învățământul românesc și nu să îl îngroape pentru a sluji demonstrații politice, ar fi trebuit să procedeze după modelul dominant european: să-și propună un interval țintă de promovabilitate la bac (să zicem, pe gustul sentimentelor lor antipopulare deghizate în exigență, intervalul 40% „“ 60%), să testeze, anterior examenului, nivelul de pregătire al viitorilor absolvenți de liceu prin metode specifice, apoi să stabilească gradul de dificultate al subiectelor propuse pentru bac astfel încât să se obțină la final rezultate încadrabile în intervalul țintă.

Nimic din toate acestea nu au făcut. Au preferat să crească nivelul apei din bazin cât să umple cu apă plămânii a peste 80% din candidați, pentru ca la sfârșit să le poată râde în nas, cu triumfalismul prostului fudul : nici ca batracieni nu corespundeți !

Contele de Saint GermainEditorialebacalaureat,Funeriu,Ministerul Educatiei,promovabilitateÎnchipuiți-vă un bazin imens, gol, bine impermeabilizat, îi care îi îngrămădim dintr-odată pe toți aspiranții anuali ai țării noastre la bacalaureat. Urmare a unor drastice măsuri antifraudă, cei acceptați în această piscină de evaluare națională sunt cu tălpile temeinic sudate de fundul bazinului, nimeni să nu se poată cățăra...Blog politic si polemic