Scorul acestui articol
[Total: 118 voturi. Media: 5]

 

La lansarea programului IMM Invest, multă lume a crezut că acest program este creația lui Florin Câțu, o inițiativă gândită de acesta pentru a sprijini, efectiv, IMM-urile în criza generată de pandemie.

Așa s-a lăsat de înțeles, mai ales că mediul economic din România, în mare impas, începuse să dea semne de nervozitate și trebuia dus cu zăhărelul o vreme, până se mai calmează.

Ministrul de Finanțe, cu stilul lui impertinent „“ bombastic „“ moțat (vezi și tunsoarea sa hipiotă, cu un ciuf năpârlit peste fruntea cu o bandă) le-a explicat în mod insistent întreprinzătorilor strangulați de efectele opririi economiei cum va alimenta guvernul, prin intermediul minunatei sale găselnițe, conturile secătuite ale întreprinderilor mici și mijlocii. Băncile vor acorda, cu garanție de la Guvern, credite fără dobândă tuturor celor loviți de criză. Va fi suficient ca aceia aflati în nevoie să depună un dosar de eligibilitate pe situl IMM Invest și, imediat ce acest dosar va fi aprobat de guvernanți, pentru bănci nu va fi decât o formalitate să acorde, efectiv, creditele solicitate.

Apoi au venit cifrele. După o săptămână se depuseseră 10 000 de cereri și nu se aprobaseră nici cinci. După prima lună se depuseseră 60 000 de cereri din care băncile aprobaseră doar 582 de creditări. După încă o lună numărul de credite acordate de bănci a crescut, cum era și de așteptat, dar a crescut mult mai puțin și mai lent decât nemulțumirea celor care își puseseră speranța în acest program și acum, când era vorba de fapte,  trăiau o mare dezamăgire.

Pentru că am primit și personal dar am citit și în presă multe mesaje pline de revoltă privitoare la ineficiența IMM Invest, m-am documentat și vă prezint aici câteva concluzii.

Întâi de toate am descoperit că IMM Invest nu este invenția domnului Câțu ci este un program lansat încă din 2017 (oare cine guverna țara atunci?) prin „žOUG nr. 110/2017 privind Programul de susținere a întreprinderilor mici și mijlocii – IMM INVEST ROMÂNIA”.

Condițiile de eligibilitate pentru obținerea unui credit conform OUG 110/2017 sunt menționate la Art. 3. Printre acestea figurează și următoarea: „ž… [societatea este eligibilă n.a.] atunci când nu a pierdut mai mult de jumătate din capitalul social în ultimii doi ani È™i mai mult de un sfert din acest capital în ultimele 12 luni, aÈ™a cum reiese din ultimele două situații financiare anuale ale societății„.

Pentru vremuri normale o astfel de condiție poate fi de înțeles. Pentru vremuri de criză, însă, face programul guvernamental complet inficient.

Florin Câțu a păstrat-o și pentru pandemia din 2020 pentru că îi convenea, pentru că, evident, intenția lui reală nu a fost niciodată să ajute cu adevărat firmele rămase fără lichidități din cauza opririi economiei. Tot ce și-au dorit, el și Ludovic Orban, a fost să dea impresia că fac ceva, fără însă să-i coste mare lucru.

Marea majoritate a IMM-urilor respinse de la creditarea prin intermediul acestui program prezentat cu surle și trâmbițe ca un providențial colac de salvare, au fost eliminate din cauza acestui criteriu. Se știe că pentru un SRL capitalul social minim este de 200 lei. Asta înseamnă că dacă în 2019 societatea a ieșit pe pierdere cu 51 lei, indiferent de performanțele ei economice anterioare nu poate beneficia de marele program de sprijinire economică al lui Florin Câțu.

Este o rușine și o bătaie de joc la adresa întreprinzătorilor români. Aceștia trimit dosarul de solicitare la IMM Invest (Guvern), guvernul îl aprobă în marea lui generozitate, spălându-se pe mâini pentru eventualele respingeri care vor urma din partea băncilor și oferind nemulțumirii aplicanților răspunsul că nu el este de vină ci băncile care au propriile lor criterii de eligibilitate pentru creditare.

Acest răspuns și această explicație conțin o mare minciună. Pentru că băncile implicate în acest proiect au primit de la guvern un soft de evaluare financiară a firmelor care este obligatoriu pentru ele  și care este mai restrictiv chiar decât propriile lor criterii.

Ca să înțelegeți mai bine cacealmaua guvernului, modul în care el vrea să pară generos și util fără să-și asume niciun fel de costuri suplimentare pentru condițiile de criză, vă dau un exemplu concret, al  unui IMM din București a cărui situație mi-a fost prezentată de administratorul său. Pentru o mai ușoară înțelegere voi prezenta cifrele rotunjite.

Situația financiară a societății a fost de plus 75 000 lei în anul 2018, de minus 40 000 lei  în 2019, iar pe primele trei luni din 2020 s-a înregistrat un plus de 120 000 lei.

Societatea a solicitat, prin IMM Invest – varianta Câțu 2020, un credit pentru capital de lucru de 500 000 lei. IMM Invest a analizat cererea, a constatat indeplinirea condițiilor de eligibilitate și a trimis dosarul spre bancă, cu aviz favorabil.

Banca a respins cererea de creditare invocând softul de la guvern care, din cauza neîndeplinirii condițiilor din OUG 110/2017, Art. 3, blocheză programul de creditare, nelăsându-l să meargă până la capăt.

Guvernul, când i s-a reclamat această situație, a dat vina pe bancă. „žNu ați îndeplinit condițiile impuse de bancă”.

Și acum urmează dovada materială a minciunii conținută în răspunsul de la guvern: IMM-ul de care vă povestesc beneficiază de la banca respectivă, încă din 2017, de un credit pentru capital de lucru în valoare de 500 000 lei. Deci banca, prelungindu-i societății respective acest credit și pentru 2020, a demonstrat că, în criteriile ei, situatia financiară negativă din 2019 a societății nu a fost considerată una de nedepășit.

Poate vă veți întreba de  ce dorea acest Administrator creditul de la IMM Invest când avea, deja, un credit de la bancă de aceeași valoare? Vă răspund: pentru că, la nivelul lui, orice ban și orice sprijin contează. Pentru afacerea sa, pentru cei 15 salariați, pentru familie. Pentru că ar fi beneficiat, în situația grea în care l-a împins criza, de dobanda zero și de garanția de stat și ar fi simțit astfel, practic, că statul e alături de el. Că cineva îl ajută. Nu e puțin lucru când dai de greu.

Mă întreb câți alții or fi în situația lui sau chiar în situații și mai dificile. Și îmi răspund singur: mulți, foarte mulți. Din păcate!

Când e vorba de dat milioane de euro marilor rechini sau firmelor de casă, nimic nu-i împiedică pe guvernanții noștri să reușească. Când, însă, se pune problema grijii minime pentru românii de rând, entuziasmul lor scade spre zero.

Creșterea indemnizațiilor pentru copii, majorarea pensiilor, ajutorarea reală a micului întreprinzător autohton sunt percepute de ei ca niște poveri populiste, ca niște pomeni pe care ar trebui să le dea din buzunarul propriu unora care nu le merită.

Programul IMM Invest  – varianta Câțu 2020 „“ dovedește din plin acest lucru. Prin limitările lui aberante, care nu țin deloc cont nici de nevoile reale ale firmelor pe timp de criză și nici de suferința românilor care, fără un minim ajutor de la cei care ar trebui să-i protejeze , nu mai au niciun orizont, acest program se legitimează cu fiecare zi drept o funestă cacealma.

https://www.conteledesaintgermain.ro/wp-content/uploads/2020/07/IMM-Invest.jpghttps://www.conteledesaintgermain.ro/wp-content/uploads/2020/07/IMM-Invest-150x148.jpgContele de Saint GermainEditorialecacealma,credite bancare,Florin Catu,IMM Invest,masuri economice in pandemie,situatie financiara  La lansarea programului IMM Invest, multă lume a crezut că acest program este creația lui Florin Câțu, o inițiativă gândită de acesta pentru a sprijini, efectiv, IMM-urile în criza generată de pandemie. Așa s-a lăsat de înțeles, mai ales că mediul economic din România, în mare impas, începuse să dea...Blog politic si polemic