Lecturi de weekend
Tema relației simbiotice a intelectualului roman de azi cu puterea este una dominantă pentru comentariile și dezbaterile de pe acest blog. Noi am abordat-o însă mai mult punctual, exemplicativ, prin studii de caz, rămânând la stadiul de inducție incompletă atâta timp cât, pornind de la mulțimi discrete, nu am făcut  pasul necesar de rotunjire și fixare în concluzii categoriale.
Vă propun pentru acest weekend un remarcabil articol vizând aceeași temă, construit însă din perspectiva nevoii de sistematizare.
Articolul, Â intitulat „Avem oare nevoie de stînga în România? (I) Intelectualii și Puterea” este semnat de Vasile Ernu, scriitor și publicist născut în URSS (n. 1971), a cărui viață de până acum este traversată prin chiar mijlocul ei de firul roșu „“ portocaliu al evenimentelor din decembrie 1989 din România.
Articolul a fost preluat din publicația în format electronic CriticAtac (criticatac.ro@gmail.com), unde poate fi citit integral. Pentru prezenta postare am selectat  fragmentele cele mai aplicabile dezbaterilor de până acum de pe acest blog.
Avem oare nevoie de stînga în România? (I) Intelectualii și Puterea
Vasile Ernu „“ CriticAtac „“ 6 octombrie 2010
Fragmente
Cum este percepută stînga?
[„¦]
Acum cîțiva ani am fost invitat la o dezbatere pe tema „žstîngii în România” la NEC (Colegiul Noua Europa), instituție care a devenit un fel de think tank al dreptei românești. Nu mai rețin cum suna titlul exact al dezbaterii, însă cuvinte precum „žMarx” și „žstînga” erau prezente tot la cîteva fraze. Două opinii (care de fapt sînt trei) legate de „žproblema lui Marx și a marxismului” (și a stîngii în general) reveneau permanent în discuție.
- Prima, deseori întîlnită în mediul intelectual de pe la noi, a fost formulată cu această ocazie de domnul Andrei Pleșu. În stilul dumnealui șarmant, cu o fină ironie, cu mult umor, cu aerul său blînd al unui înțelept din Levant ne-a explicat celor 3-4 „žstîngiști de serviciu” pe care trebuie să-i aibă neamul, ceea ce marea parte a gînditorilor de dreapta de față știau deja, și anume că „žmarxismul și stînga” sînt o problemă de vîrstă. Argumentul forte: prietenii din Germania ai domului Pleșu, țara de obîrșie a marxismului, mari stîngiști în anii `60, sînt acum niște respectabili burghezi. Deci, „žstînga trece cu vîrsta”. Stînga ar fi un soi de acnee juvenilă.
- A doua opinie îi aparține unui alt popular intelectual român, Gabriel Liiceanu. În stilul dumnelui tragic, cu un aer puțin apocaliptic, ne-a explicat că „žMarx este un autor care omoară” și că „žmarxismul vrea să-i ia dumnealui micul apartament, proprietate privată”, iar proprietatea, după cum se știe de la Adam și Eva, „že sfîntă”. Citatul poate nu este exact, însă acesta este sensul. După acea întîlnire, am rămas puțin descumpănit: dacă la NEC, care nu e școală de partid sau de produs miniștri, cum spun gurile rele, ci o respectabilă instituție academică de studii avansate e tratat astfel subiectul cu pricina, atunci ce pretenții mai putem avea de la ceilalți.
- Și o a treia opinie care circulă în folclorul intelectual românesc spune că „žpe Karl Marx îl citesc numai frustrații, resentimentarii și proștii” (Mircea Mihăieș în Evenimentul zilei). Cam acestea sînt relațiile establishment-ului cultural românesc cu stînga.
Eu cred ca ar trebui să depășim acest „žspecific național” de abordare a stîngii și a marxismului. [„¦] Marxismul și gîndirea de stînga nu reprezintă deci un domeniu al virușilor: nu se ia, nu se molipsește, nu se moare din cauza lui, ci e un simplu domeniu al reflecției. [„¦] Carțile lui Marx nu ar trebui să fie obiect al urii sau iubirii noastre.
Clasa intelectuală, între imposibilitate critică și putere
[„¦]
Unul din principiile tari ale establishment-ului intelectual românesc (voi da mai jos exemple concrete), de factura corporatistă, se regăsește în modul în care el reușește să se grupeze și să ia atitudine (sau sa tacă) cînd în joc sînt „žoamenii noștri”. Indiferent de situație, cînd „žoamenii noștri” din politică sau din lumea culturală sînt în pericol, facem mobilizarea generală pentru cauza trustului Intelectualitatea română. Iar greșelile, deseori flagrante, ale „žoamenilor noștri” fie le trecem cu vederea, fie le găsim o scuză, căci supoziția „žde beton” a corporației intelectuale este: indiferent ce fac, ei sînt de „žpartea cea bună”. Iar partea cea bună sîntem, firește, „žnoi”.
Și mai există acel „žanticomunism postfactum” feroce care a devenit arma preferată a establishment-ului cultural românesc. Opinia mea față de acest gen de abordare e destul de clară și am spus-o de nenumărate ori. Chiar dacă discursul anticomunist actual deține multe adevăruri, trebuie să ținem cont că declararea publică a acestor adevăruri este bazată pe impostură, fiindcă sînt rostite și asumate într-o vreme în care nu mai poate îndeplini o funcție critică, ba mai mult, el deturnează scopul, rolul și problematica discursului critic însuși. Astăzi, în loc să interogăm, noi condamnăm și denunțăm, în loc să cercetăm și să analizăm efectele vechii ideologii asupra societății actuale, noi construim o contraideologie. Ideologiei comuniste dispărute i se opune o nouă ideologie: anticomunismul. E o ideologie ce nu presupune risc, ci doar profit. [„¦] Marea tragedie a intelighenției române este faptul că prin astfel de gesturi ea se delegitimează, iar odată cu discuțiile în jurul comunismului, totul se reduce de fapt la o singură problemă esențială: incapacitatea intelighenției de a lua poziție critică față de puterea și ideologia dominante ale momentului, oricare ar fi acel moment.
[„¦].
Discursul pormovat de establishment-ul cultural românesc, acest discurs al „žanticomunismului postocomunist” care domină piața culturală românescă de 20 de ani, pe lîngă faptul că ne confirmă statutul de impostură ne arată mai ales inactualitatea sa. Părerea mea este că discursul antocomunist a încetat să mai fie un instrument eficient în construcția unui discurs politic și al unui proiect spre viitor. Spus și mai tranșant: discursul anticomunsit s-a epuizat în anul 1996 odată cu venirea la putere a coaliției politice susținute de acest grup de intelectuali. Din acel moment acest discurs, această „žstare anticomunistă” a încetat să mai aibă o funcție unificatoare și de interes comun. [„¦]
La ce mai folosește acest discurs? Dacă ne uităm la modul în care a fost înlăturat de la conducerea IICCR Marius Oprea de către echipa domnului Tismăneanu, lucrurile devin clare. Funcția unui astfel de discurs și a unei astfel de instituții nu este aceea de a afla „žadevărul”, de a produce o cercetare istorică care să vină să soluționeze niște probleme reale. Această instituție și acest discurs nu „žaflă” adevărul, ci „žproduce” adevărul. Cu alte cuvinte, nu este vorba de un discurs și o instituție cu funcție epistemologică, ci cu o funcție ideologică. Ea vine să producă un anumit tip de ideologie, să legitimeze un anumit proiect politic și o anumită clasă politică, iar istoria devine doar un intstrument politic. Iarăși va trebui să fiu tranșant: aceasta spune că acest tip de grup intelectual s-a apropiat de putere (aceasta înseamnă bani, resurse și funcții) și are funcția de legitimare a puterii care-i oferă privilegii. Rolul său critic s-ar fi compromis definitiv, dacă nu ar fi murit demult.
Intelectualii și Puterea: câteva principii și studii de caz
De când e lumea și pămîntul, dacă ar fi să simplific, în relația lor cu Puterea, intelectualii s-au împărțit în două categorii: intelectuali de curte și intelectuali ai exilului (față de Putere). Nu există o a treia cale. Intelectualul de curte, indiferent de culoarea pe care o are Puterea (orange-portocalie sau roșie) și indiferent de actele pe care ea le produce, este unul docil acesteia. Intelectualul de exil este cel care se află mereu într-un raport critic față de Putere, și aceasta, important de reținut, dincolo de interesele lui personale.
Ce înseamnă a fi în raport critic față de Putere? Pentru mine, pastrând același stil minimalist, aceasta înseamnă că pe lângă construirea unui discurs care produce o interogare incomodă și o platformă de cunoaștere a Puterii „“, acest discurs trebuie să conțină un anumit risc pentru cel care-l produce. Un discurs critic nu este, deci, o marfă care-ți aduce profit, ci o acțiune/un gest care te pune într-un raport de risc față de Putere. Daniel Barbu observa acum mulți ani (în volumul Republica absentă) că intelectualul român a inventat o strategie de încălcare a acestui raport incomod cu Puterea pentru a-și păstra respectul intelectual de sine, destul de șifonat în comunism, și pentru a mima independența și regulile democrației. Strategia postcomunistă a intelectualului român „žcritic” este următoarea: el critică Puterea doar atât cît îi permite ea să o critice. E un soi de pact de neagresiune: o bună parte din noi, intelectualii, mimăm critica pentru a ne păstra statutul de intelectuali critici și independenți, iar ea, Puterea, remunerează această docilitate sub diverse forme. La intelectualii de curte, remunerarea e un factor prestabilit. A propos, un alt truc folost la noi: sintem critici nemiloși doar față de puterea trecută, dar foarte toleranți și permisivi cu puterea actuală. E și aceasta o formă de minciună.
Cele mai grave abuzuri
De intelectualii de curte, nici nu are rost să vorbim. Din vremurile antice și pînă azi, ei au fost puzderie. Intelectualii de exil sunt pe la noi atît de puțini, încât mi-ar fi tare greu să mă aventurez să dau cîteva exemple. Ei există cu siguranță, însă printre ei nu sunt cele mai răsunătoare nume, așa cum am vrea să credem. Ar trebui să le acordăm mai multă atenție și respect, dar mai întîi poate ar trebui să-i descoperim. Dar categoria cea mai alunecoasă, confuză și mlăștinoasă e cea a intelectualilor care mimează critica și construiesc un discurs confuz al acestui raport. Fără a avea pretenția unei analize exaustive voi spicui cîteva exemple de abuzuri și confuzii grave din ultimii ani în acest joc dintre Intelectual și Putere.
Exemplul 1. Intelectualul public și funcționarul public
Perioada electoarală a fost un viu exemplu. Să luam un caz simplu. Vladimir Tismăneanu îl critica pe Dinu Zamfirescu (președintele Institutului Național pentru Memoria Exilului Românesc) pentru că acesta formulase o serie de reproșuri la adresa lui Traian Băsescu și declarase că l-a votat pe Mircea Geoană. Domnul Tismaneanu afirmă: „žN-a fost să fie. În Statele Unite funcționarii publici se abțin de la asemenea luări de poziție partizane.” Corect. Însă critica adusă de domnul Tismăneanu este neprincipială fiindcă acesta tace cînd e vorba de amicii dumnealui care fac același joc, dar de partea cealaltă. Respectabilii domni H.R.Patapievici și Mircea Mihăeș, înalți funcționari publici, fac același joc de ani de zile. Aici intervine un alt principiu obscur: „žai noștri” au voie fiindcă sunt de „žpartea cea bună”. Principiul elementar care spune că fiind funcționar public nu poți face partizanat politic deoarece intri în zona conflictului de interese nu mai funcționează pentru toți la fel. Nu judec, doar mă întreb: cum e posibil?
Verdictul? Citez din Dorin Tudoran, un intelectual față de care am un respect deosebit: „žCe ar trebui să ne irite pe toți este inexistența unei legi de felul celor care, pe alte meleaguri, interzic înalților demnitari de stat (și nu numai lor) implicarea în eforturi de propagandă electorală. Dl. Patapievici se află, de multă vreme, într-un jenant și limpede conflict de interese. De aceea, textele sale de ziar, cele politice (totdeauna strălucit scrise, chiar dacă, uneori, discutabile din alte puncte de vedere), sunt subminate de o vulnerabilitate majoră: lipsa de credibilitate.”
E uman și onest ca un intelectual să aibă și să-și manifeste anumite simpatii politice, însă e și mai onest să fie critic și față de cei pe care-i simpatizează, nu doar față de dușmanii acestora. Cu siguranță însă, partizanatul politic este incompatibil cu postura de funcționar public.
Exemplul 2. Intelectual versus moguli
Nu-mi plac nici mie oligarhii (mogulii), dar cred că trebuie să existe un raport coerent cu critica intelectualilor adusă acestora. Un bun amic care face consultanță domnului S.O.Vîntu, unul dintre reprezentanții de marcă ai acestei specii, îmi povestea că la fiecare sfîrșit de an, S.O.V. cere lista cu intelectualii care sunt pe statul lui de plată; îi bifează „žăștia-s la mine” și se interesează de „žcine mai e de bifat”. Se știe pasiunea lui S.O.V. de a strînge „žbibelouri intelectuale”. Alții probabil sunt la alți moguli. Principiul mogulilor noștri este același cu principiul vechii Securități: cine e pe statul meu de plată este dependent de voința și dorința mea. Replica supărată a Alinei Mungiu-Pippidi este perfect îndreptățită: „žAcum, că avem atâția luptători cu mogulii zilele astea, din care atâția, mai ales finii intelectuali umaniști, chiar pe banii lor, am și eu câteva recomandări. („¦) Să admitem că, dacă mogulii sunt răi, nici banii lor nu pot fi buni și să nu-i mai luăm începând de astăzi. Renunțați la ei și făceți-o public. Mult mai bine să aflăm de la voi decât atunci cînd va scoate unul sau altul lista. Dacă nu vă eliberați, degeaba ați mai suferit și alegerile astea.” Nu sînt neapărat împotriva muncii prestate pentru moguli, dar pledez pentru o coerență principială: nu poți să critici mogulul și să fii pe statul lui de plată. Pentru că aceea nu mai este critică.
Exemplul 3. Intelectuali/ziariști independenți versus cei dependenți
Problema independenței intelectualului și mai ales a ziaristului se discută de multă vreme. Multă lume se interesează de subiect, pe unii chiar îi doare. Colegul Mihai Iovănel a sintetizat perfect această problemă spinoasă. El face referință la ziariști, dar raționamentul e valabil 100% și pentru intelectuali. „žZiaristul corect este ziaristul independent de capitalul vehiculat de subiectele sale. Ziaristul corupt este cel care primește bani, direct sau indirect, din zona despre care scrie (nu zic „din altă zonă decât publicația lui” pentru că mi s-ar aduce contraexemplul criticilor de film care merg la Cannes cu sponsorizarea Coca-Cola „“ ceea ce este perfect OK). Astfel, Traian Ungureanu, care lua bani de la PDL continuînd sa facă pe ziaristul la Cotidianul, ramîne un ziarist corupt indiferent de justificările lui cum că nu și-a schimbat opiniile luând bani politici. Nu există un excepționalism al regulilor: regulile sunt la fel pentru toată lumea. Regulile de interpretare sunt validabile formal, pentru ca altfel ar deveni adaptabile simpatiilor și antipatiilor noastre: regulile sunt făcute pentru X și pentru Y, nu pentru Traian Ungureanu vs. Roșca Stănescu. Între Traian Ungureanu și ziariști corupți mai notorii diferența este de portofel, nu de natură; și nici de nesimțire. Sponsorizarea funcționează nu numai în timp real, ca în cazul Ungureanu, ci și prospectiv. De pildă, dacă unul dintre ziariștii implicați de acum „“ Cristian Pătrășconiu, de pildă, „¦ va primi, în cazul în care omul său câștigă, un mic post ici sau colo (la o ambasadă, la un institut cultural), se va autodeclara retrospectiv un ziarist corupt.”.
Afirmațiile și exemplele sînt mai vechi. Între timp lucrurile s-au adeverit cum era mai rău. Dacă ne vom uita cum s-au distribuit posturile și funcțiile după alegeri în raport cu cine și cum au scris vom înțelege mecansimele: unde se află astăzi Vladimir Tismăneanu și Mihai Nemțu, I.T. Morar și Traian Ungureanu etc. și mai ales de ce? Nici Dumnezeu nu mai știe să dea un răspuns la această întrebare. Dar cineva sigur știe.
Exemplul 4. Intelectualul salariat la Stat în lupta cu dușmanul-Stat
Despre acest subiect s-a mai scris. Amicul Costi Rogozanu o tot amintește pe VoxPublica: intelectualul angajat la Stat în luptă cu Statul. Văd că foarte mulți intelectuali români au îmbrățișat un libertarianism greu de acceptat care pledează pentu minimizarea rolului Statului pîna la dispariția acestuia. Sincer să fiu, simpatizez cumva cu acești anarhiști politico-economici (chiar dacă nu sînt de acord cu această teorie) dar cu o singură condiție: să fie coerenți și consecvenți cu crezul și principiile acestea. Cînd un om de afaceri pledează pentru acest gen de economie și politică, unde piața liberă e totul, fără legi și reglementări căci piața regleză totul, fără Stat, căci ce e privat e sfînt, înțeleg. Cînd Patriciu susține că trebuie să privatizăm Justiția și Parlamentul (sau tot soiul de bazaconii din acestea), înțeleg. Însă mă depășește poziția unui intelectual precum Horia-Roman Patapievici care a luat toată viața bani de la Stat, are o funcție de Stat respectabilă pe care chiar o face bine, și pledează pentru un libertarianism de tip anarhic (piață liberă nereglementată și tot ce e vandabil e moral, von Mises & com etc.). Aceasta chiar mă depășește. O astfel de poziție te pune într-o situație de impostură, chiar dacă nu o faci intenționat.
Cazul lui Sever Voinescu este deja dincolo de impostură. Omul luptă împotriva Statului nu doar de pe poziții de angajat al Statului, trăind din bani publici, ci de pe postura de deputat în Parlamentul României. Cu astfel de intelectuali și sfătuitori în jur, nu mă mai miră că Președintele actual al Rămâniei, ce reprezintă o intituție centrală a Statului, este în război cu alte instituții ale Statului. Șeful Statului este dușmanul declarat al Statului: confuzia este totală. Cine ar putea respecta un astfel de Stat dacă de la Președenție la Intelectual toți luptă cu Statul fiind angajați ai acestuia?
[„¦]
https://www.conteledesaintgermain.ro/lecturi-de-weekend/09-04-2011Lecturi impartasiteContele de Saint Germain,CriticAtac,Intelectualii si puterea,Vasile ErnuTema relației simbiotice a intelectualului roman de azi cu puterea este una dominantă pentru comentariile și dezbaterile de pe acest blog. Noi am abordat-o însă mai mult punctual, exemplicativ, prin studii de caz, rămânând la stadiul de inducție incompletă atâta timp cât, pornind de la mulțimi discrete, nu am...Contele de Saint Germain de Saint Germainsaintgermain66@yahoo.comAdministratorContele de Saint GermainComentarii prin Facebook:
„¦interesante fragmente de articol, postate in lecturile de weekend (citite de mine din pacate doar azi, in weekenduri incercand sa stau cat mai departe de computer)”¦
„¦cateva puncte de vedere personale legate de articol”¦ fragmentele postate de CdSG propun dezbaterii doua idei principale”¦
„¦in primul rand ideea necesitatii stangii in Romania”¦ Universul nostru este guvernat de legile echilibrului”¦ sunt prezente in mod absolut peste tot”¦ legile echilibrului mecanic, legile echilibrului termic, legea atractiei gravitationale universale, legile echilibrului chimic, ecuatiile matematice, plusul si minusul etc”¦ orice sistem din Univers fie la scara microscopica, fie la scara macroscopica isi cauta echilibrul”¦ societatea este la randul ei un sistem si ca orice sistem isi cauta echilibrul”¦ sistemul nu poate functiona la parametri optimi daca este perturbat”¦ sistemul social nu poate fi perfectionat peste sistemele universale si deci raspunsul cred ca vine de la sine”¦ da, fara echivoc, este nevoie de stanga in Romania”¦ principiul actiunii si reactiunii”¦ cu cat glisajele unei tabere, devin mai accentuate, mai dramatice, cu atat mai mult se ascute si e nevoie de reactia taberei adverse”¦ exista cele trei ideologii politice de baza: stanga, dreapta, centru plus subdiviziunile centru-stanga, extrema-stanga, respectiv centru-dreapta, extrema-dreapta”¦ cu cat una din tabere se indreapta mai mult spre pozitia extrema cu atat si cealalta tabara are aceeasi reactie spre polul propriu”¦ si totul pentru a compensa, pentru a se reintoarce la echilibru”¦ este legic si logic”¦
„¦ desi centristii par cei mai anosti, cei mai plictisitori, ei sunt totusi cei mai multi, recunoscut sau nu”¦tarile cele mai puternice, nu sunt cele cu cei mai multi bogati, sunt cele cu patura medie cea mai dezvoltata… radicalii au avut castig de cauza doar in perioade radicale, dar istoriceste vorbind perioadele radicale sunt de scurta durata”¦ da, avem nevoie de stanga pentru a mentine echilibrul, dupa cum avem nevoie oricand de opozitie puternica, indiferent cine e la putere”¦
„¦parerea mea strict personala este ca in tara, independent de acutizarea luptei intre cele doua tabere, castig de cauza va avea acea tabara care se va prezenta in alegeri cu cel mai credibil centrist, care s-o reprezinte”¦ inafara de cei care „musca” din placerea de-a musca, inafara de anarhisti, inafara de cei care se opun intotdeauna doar de dragul de-a se opune, toti ceilalti lupta spre a asigura echilibrul, declarat sau nu, iar dintre acestia cei care „musca” o fac din necesitate, nu din placere”¦
„¦ca o ultima remarca la stangism, nu cred ca trebuie sa confundam stanga cu marxismul”¦ marxismul este doar una din ideologiile de stanga, dar care e util sa fie cunoscuta”¦ in orice caz nu cred ca trebuie sa punem semnul egal intre stangism si marxism”¦dupa parerea multora Marx a gresit cand a spus ca in viitor statul si clasele sociale nu vor mai exista”¦ comuna primitiva ca forma de organizare sociala a fost cea mai apropiata de ideea de „fara stat, fara clase sociale” si s-a dovedit neviabila”¦
„¦si nu, nu cred ca stangismul trece cu varsta”¦ poate CheGuevarismul trece cu varsta, acele atitudini romantic, belicoase, lejer extremiste, dar nu orientarea de baza”¦
„¦in privinta atitudinii intelectualilor si relatia lor cu statul sau cu diferite grupari politice sau individualitati, cred ca autorul articolului a acoperit mai bine decat as putea s-o fac eu vreodata, cam toata gama”¦ ca o remarca strict personala as spune ca nu prea exista la ora actuala, in tara, intelectuali „puri”ci doar „intelectuali” angajati, sau daca exista si din cei din prima categorie nu-i baga nimeni in seama, vocile lor sunt prea slabe, pentru ca nu au mijloacele sa fie sustinute… jurnalisti independenti, sau autori independenti, sau critici independenti nu cred ca exista… ca sa fii independent ar trebui sa ai o independenta financiara foarte ridicata si posibilitati materiale care sa nu depinda de nimeni din cei angajati in lupta… …”independenta costa” si nu cred ca sunt multi care ar putea plati pretul…
…totusi ce as sustine si eu este moralitatea intelectualului angajat… te-ai declarat de-o parte, esti de acea parte, fii pe fata, fii onest… mergi pe principiul „asta-i marfa, cu asta defilez”…
Poate nu ar fi rau sa fac un apel la memoria colectiva… Primii care, in acest continuu razboi rece – sau campanie electorala perpetua a puterii basiste, cum preferati, au lansat categoria „dreapta” legitima versus „stanga” ilegitima, au fost… Ghiceste cineva?! Andrei Plesuuuuuu si Gabriel Liiceanuuuuuuuu! La Realitatea TV, pe vremea cand SOV era doar un „mogul financiar”, implicit „de bine”… Cei doi deschizatori de drumuri in propaganda de partid si de stat, s-au dezlantuit intr-un atac furibund la adresa lui Dragos Bucurenci, care – ce blasfemie! – se declarase dispus sa citeasca din Marx… Cred ca era prin 2006… Din acel moment, am anticipat cam tot ce urma sa se intample prin tarisoara si cum va arata „reforma” baseasca, dar nimeni nu m-a ascultat/crezut… Deh, nimeni nu-i profet in tara lui!
Cine-i Mister Twister?! Un vechi „pretin” din copilarie…
http://www.youtube.com/watch?v=B4gUI9VUi4k
😆
Stiam articolul, cred ca multe bobarnace a incasat CriticAtac,in general si Ernu, in special… Nu ca as fi de acord chiar cu tot ce scriu cei de la CriticAtac… Dar, in mare, se lupta si ei cu „balaurul” luptei de clasa si razboiului rece, slobozit de alde Basescu pe aceste meleaguri prea incercate de conflicte sterile, dar lucrative electoral pentru cine „trebuie”… Vezi si comentariul meu de la postarea anterioara. 😀
Cafea, tutun si detasare de bufonii astia politici si propagandisti, ca o sa se mai faca inca multe… nefacute, pana ce-om scapa de ei. Auzi narozie: „Strategia de RATIONALIZARE a spitalelor”, adica sa se dea spitale cu taraita, sa ajunga la tat boboru’ consumator! Ma umfla rasu’ plansu’, cand vad un sacal batran si harsit in rele ca Basescu, cum a ajuns comandantu’ zuprem al luptei de clasa si al celui de-al II-lea razboi rece… Acum pe invers, cica, de partea imperialismului & corporatismului multilateral dezvoltat… Da’ tot de la bugetu’ public, ca asta-i fara fund, nu buzunarul personal al lu’… Mister Twister! 😆 Da’ pan’ la urma tot in dictatura proletariatului / majoritatii va trebui sa ancoreze carmaciu’, ca el nu „lucreaza” pentru El si copchiii Lui, ci pentru copchiii copchiilor lor… 😀
Dictatura majoritatii e tot o dictatura. Nu uita te rog ca majoritatea oamenilor politici de azi sunt crescuti in ultimii ani ai lui Ceausescu. Ce trebuie este o reala democratie reprezentativa, in care oameni corecti, compenti si carora le pasa de ceilalti sunt in functiile publice. In clipa de fata, prin diferite parghii, acesti oameni sunt tinuti departe de viata publica.
La ceea ce asistam in momentul de fata este o imburghezirea a anticomunismului. Din pozitii confortabile, criticam trecutul, dominand prezentul sub pravanul noilor dogme. Momentul anticomunismului a fost ratat de majoritatea dintre actualii intelectuali, care incearca sa isi retraiasca o a doua tinerete sprituala. Ca orice a doua tinerete, e falsa si adesea groteasca. A strangula idei sau a elimina oameni din spatial public sub pretext ca sunt „de stanga” mi se pare foarte suspect: mensevic. In general, intelectualii sunt intelectuali, inainte de a fi de stanga sau de drepta. „Stanga” sau „dreapta” sunt in definitiv optiuni politice, nicidecum anateme. Ce URASC este sa vad cum prolifereaza monopoluri in toate directiile, incepand de al televiziunea prin cablu si terminand cu idei politice. Aducem confortabil in vizor trecutul stalinist (caci nu putem vorbi de simplu comunism, ca a fost mai rau ca in Cehia, RDG, Polonia) pentru a anihila din start concurenta. Ignoram un adevar istoric, si anume ca la timpul respctiv, PNL-ul Bratienilor, atat de invocat azi, putea fi caracterizat ca partidul „de stanga”. Problema e ca avem falsi intelectuali si doctrine politice inexistente. Viata este extreme de colorata: Rusia lui Putin e de dreapta, militarista, sau comunista? China e taoista sau comunista ? Brazilia se poate numi de stanga, cand practica cu asiduitate si talent liberalismul economic? Captivi sabloanelor razboiului rece, intectualii de azi isi recita constiincios lectiile invatate, cele la care au talent si cele la care nu au talent, in conditiile in care o intreaga omenire redefineste capitalismul.
Nu am o problema cu partea materiala: un intelectual nu trebuie sa fie un rebel, un boem, etern infometat. Dimpotriva. Mi se face scarba cum sunt numarate salariile publice (ahahaaa, 5000 RON, bun salariu! As vrea si eu!) ca la sedintele de partid, in timp ce contractele privilegiate sunt tinute sub obroc, iar de DAUNELE create statului de proasta gestiune publica nici macar nu se pune problema. Mi se pare normal ca un om sa fie preocupat de partea materiala, dar déjà s-a ajuns la situatia in care ni se proclama exclusivitatea ideologica pentru marketshare.
Aici e marea problema. Nu avem solutii sau preocupari in perspectiva, exista doar forme de expresie. Una din marile fracturi ale societatii este distantarea intelectualilor de marele public, definit ca cititor sau cetatean. In definitv scopul oricarui tip de politica este de a aduce bunastare cat mai multor oameni, nu de a excela in puritate dogmatica. Ajungem la paradoxul Cartarascu care se considera „un pic de stanga” fiindca ii pasa de oameni. La toti ne pasa, de aia suntem fiinte umane. Doctrinele politice ofera cadrul conceptual pentru politici concrete, nu pentru o noua mistica moderna. Absorbiti exclusiv de trecut, cu ochelarii de cal „stanga-dreapta”, autoproclamatele elite uita complet despre cum va arata Romania de maine „¦.
Cred in egalitatea oamenilor in fata lui Dumenzeu si a legilor. Si cred in coeziunea noastra ca societeate. Si cred in contractual FIECARUI cetatean cu statul, care este definit ca spatial public si averea noastra comuna. Nu cred ca privilegiatii ar trebuie sa aiba mai mult DE LA STAT. Averea private si spatiul privat e altceva. Nu e sanatos sa avem toti la fel, banul e cea mai importanta dintre formele de recompensare a serviciilor pe care le aduci societatii. Nu ar exista competitive daca toti am avea la fel. Dar competitia trebuie sa fie cinstita si deschisa, altfel societatea e cangrenata si va muri. Libertatea este insa pentru toti. Solidaritatea trebuie sa functioneze in toate sensurile, si de sus in jos, si de jos in sus. Oamenii instruiti, care muncesc cate 14 ore pe zi, nu pot avea un salariu ca al unui vanzator. Acesti oameni, plafonati material, sau emigreaza sau se transforma in vanzatori, asta e una din cauzele degradarii sociale pe care o traim. In acelas timp, trebuie sa intelegem sa finantam investitiile pe care doar statul poate sa le faca. Asta insa trebuie asumat transparent, altfel fiscalitatea devine o forma de jaf organizat „¦.
Depinde de fiecare cum si-a inteles lectiile. Dupa ce am fost brutalizat verbal ca eram „de drepta” pe vremea lui Iliescu, am alergie la brutalizari verbale de orice tip. Esenta liberalismului, pe buzele tuturor azi, este „I am wrong, you are right, but I am ready to die for your right to be wrong”. Nu e mantra, e pragmatism. Nimeni nu are tot timpul dreptate, iar chestiunile publice sunt grave, nu ne putem permite sa ucidem idei si pareri doar pentru exercitii de imagine. Iar comunismul se lecuieste prin democratie, nu prin anticomunism.
Simt cum intre generatia internet si generatia Paltinis se deschide un hau. Ma doare, suntem tara Mesterului Manole, periodic se distruge totul, dar asta e „¦
Multumesc pentru semnalarea acestui excelent articol.Vi avea grija sa ajunga la cit mai multi.
….
Am remarcat azi ca la Diverta sint reduceri daca aduci la schimb carti vechi.Un pic de curatenie in biblioteca nu strica asa ca Patapiewicz,Tismaneanu,Liicheanu-PA!
E cel mai tare text pe care l-am citit pe tema asta de nu mai tin minte cand. Ii astept pe @luc si @excelsior sa atace, ca sa am cu cine incrucisa spada, lui Ernu nu pot sa-i fac decat elogii.