Lecturi de duminică
După ce, săptămâna trecută, v-am propus o viziune a lui Nae Ionescu despre prejudecata inteligenței, viziune în care se făcea elogiul politicianului „“ om de acțiune în dauna oamenilor inteligenți care uită de acțiune fiind seduși de idei, azi vă propun o contra-viziune, a unei personalități pe care vă las să o descoperiți singuri, despre riscurile divinizării acțiunii pure.
Lectură plăcută!
Bigotismul culturii versus perturbare
„Din perspectiva „bigotismului culturii”, viața umană trebuia să se pună în slujba culturii pentru că numai așa se putea încărca de o substanță stimabilă. Drept care ea, viața umană, existența noastră pură, ar fi prin ea însăși ceva lipsit de valoare și nevrednic de apreciere.
Acest mod de a răsturna relația efectivă dintre viață și cultură, dintre acțiune și contemplație, a făcut ca în ultima sută de ani să ia naștere o supraproductie de idei, de cărți si de opere de artă, o veritabilă inflație culturală. S-a produs de dragul producției, în loc să se ia seama la consum, la ideile necesare de care are nevoie omul de azi și pe care le poate absorbi.
Dar aspectul cel mai grav în aberația intelectualistă care este bigotismul culturii nu este acesta, ci constă în a-i prezenta omului cultura, interiorizarea, gândirea ca pe un har sau un giuvaer pe care el trebuie să și-l adauge vieții, prin urmare ca pe ceva care se găsește deocamdată în afara ei, ca si cum ar exista o trăire fără cultură și fără gândire, ca și cum ar fi cu putință să trăim fară a ne interioriza.
Aberației intelectualiste care izolează contemplația de acțiune i-a succedat aberația contrară: cea voluntaristă, care se despovărează de contemplație și divinizează acțiunea pură. Este un mod de a interpreta eronat teza anterioară: și anume că omul este, originar și fundamental vorbind, acțiune.
Așa cum s-a intâmplat și alteori in trecutul cunoscut, popoarele se cufundă din nou acum, în perturbare. Se vorbește numai de acțiune. Demagogii, impresari ai perturbării, care au și dus la moarte diverse civilizații, îi biciuiesc pe oameni ca să nu mai reflecteze, se străduiesc să-i mențină înghesuiți în mulțimi, ca să nu-și poată reconstrui persoana exact acolo unde ea se poate în exclusivitate reconstrui, în singurătate. Ei denigrează slujirea adevărului și ne propun în locul lui mituri. Și astfel reușesc oamenii să cadă pradă pasiunii și, printre fervori și orori, să-și iasă din sine, să coboare și să recadă în animalitate. Aceasta e scena, totdeauna identica în epocile în care este divinizată acțiunea pură. Spațiul se populează cu crime. Viața oamenilor își pierde valoarea, își pierde prețul și se practică toate formele de violență și jaf. Mai cu seamă de jaf. De aceea, ori de câte ori se va observa că urcă la orizont și ajunge să predomine figura omului de acțiune pur, primul lucru pe care trebuie să-l faci este să fii gata de încăierare.
Dizlocată sub această formă din articulația sa normală cu contemplația, cu interiorizarea, acțiunea pură permite și suscită doar o înlănțuire de nechibzuințe pe care ar fi mai nimerit să o numim dezlănțuire.
Așa stând lucrurile, pare o dovadă de cumințenie ca acolo unde circumstanțele mai lasă un răgaz, oricât ar fi el de fragil, să încercăm a rupe cercul magic al perturbării, care ne precipită dintr-o nechibzuință într-alta. Să ne spunem deci: fii calm! Ce mesaj poartă acest imperativ? Pur și simplu acela de a ne pofti să suspendăm o clipă acțiunea, pentru a ne reculege în sinea noastră, pentru a ne trece în revistă ideile despre circumstanță și a ne făuri un plan strategic. Fără retragere strategică în sine, fără gândire vigilentă, viața umană este imposibilă. Nu e o întâmplare că toți marii întemeietori de religii și-au precedat apostolatul cu retrageri faimoase. Buddha se retrage în munți; Mahomed se retrage la cortul său și, chiar în cort fiind, se retrage din el acoperindu-și capul cu burnusul; mai presus de toți, Isus se însingurează 40 de zile în pustie.
Există astăzi pe lume un lucru măreț care trage să moară, și anume adevărul. Fără oarecare marjă de liniște, adevărul sucombă. Să nu permitem să se întâmple asta.”
https://www.conteledesaintgermain.ro/lecturi-de-duminica/17-04-2011Lecturi impartasiteBigotismul culturii,contemplatici,Nae Ionescu,oameni de actiune,perturbare,relatia viata - culturaDupă ce, săptămâna trecută, v-am propus o viziune a lui Nae Ionescu despre prejudecata inteligenței, viziune în care se făcea elogiul politicianului '“ om de acțiune în dauna oamenilor inteligenți care uită de acțiune fiind seduși de idei, azi vă propun o contra-viziune, a unei personalități pe care vă...Contele de Saint Germain de Saint Germainsaintgermain66@yahoo.comAdministratorContele de Saint GermainComentarii prin Facebook:
Asa, bine faci ca ne dai si rezumate, Conte…:) Ca uite, nu-mi dadusem seama ca textul lui Nae Ionescu era un elogiu… tralala. Nu-mi luasem distanta necesara, nu am recitit. Ca sa te cred 100%, da-ne rogu-te si titlul materialului, ca l-ai cam ciopartit, plus al volumului in care l-ai gasit, daca e cazul.
Foarte interesanta si lectura de azi. Chiar duminicala n-as numi-o… 🙂 Data viitoare indica si sursa ei precisa, te rog. Sper ca nu te sacaie cererile astea. Poate vor si altii sa caute mai departe.
Ceva mai tânăr decât Ortega y Gasset, Borges sesizează Simulacrul. Teritoriul (autenticul) dispare lasând locul hărților, mai „reale” decât realitatea însăsi. Cine desenează hărțile României de azi?
Bravo, JPost! Intr-adevar Ortega y Gasset.
Cat despre harti… Care harti?!!! 😉
cine-a scris chestia asta?
cat despre Adevar, rip.
Minunat Conte, nu stiu cine este, dar imi place. Se poate intitula si „Cum sa distrugi spiritualitatea”.
Spiritualitatea este parte integranta a spiritului uman. Prima diviziune a muncii a fost intre vanatori si samani, nu intre vanatori si agricultori „¦
Partea cu „bigotismul culturii” este geniala. Imi aduce aminte de discutiile noastre asupra D lui Andrei Plesu: cat din opera sa este decorativa si cat e folositoare ? Din partea realmente utila societatii (Minima Moralia, Limba Pasarilor) cat este intrupat in viata publica ? Inclusiv viata publica a anturajului filozofului (Patapievici, Liiceanu, Baconschi)? Destinatarii acestor creatii spirituale sunt oare CEILALTI? Creatorii de filozofie sunt diferiti de practicantii de filozofie, vorba lui Gigi Becali „¦ Numiti-ma idealist, dar cred ca preocuparea filozofului ar fi trebuit sa fie implementarea lui minima moralia si nu recomadari electorale „¦
Judecarea raportului intelect/act e una subtila. Sa nu cadem in capacana de a pune totul in alb si negru. Fara intelect, actiunile sunt viscerale sau repetitive. Sunt si actiuni in spatele carora nu sta intelctul care sunt generoase, dar de cele mai multe ori sunt sterile sau esueaza in bestial. Comunismul este un caz, a inceput de la un experiment social generos, dupa care intelectul a fost suspendat in numele actiunii. Dogma a paralizat creativitatea, iar teroarea instituita nu este decat reversul incertitiudinii in validitatea dogmei”¦.
Nu e mai putin adevarat ca soliditatea convingerilor si validitatea ideilor se probeaza prin actiune. Dar o actiune unica, inteligenta, introspectie urmata de schimbare de ritm. Simpla enuntare sau demonstratiile academice, fara implicarea personala, nu au credibilitate, nu demonstreaza increderea creatorului in creatie si nici nu ofera solutii concrete. Lupta cu micile lucruri care pot face sa esueze conceptual sau teoria nici nu s-a purtat, „devil in the details”!
Intelepciune se dobandeste si prin actiune, nu doar prin renuntare (introspectia e un fel de renuntare la imediat). Calatoriile iniatice sunt un exemplu concret. Lucrul sau cunostinta dobandite prea usor, fara efort, fara lupta nu au valoare. Chiar daca au valoare in sine, tindem sa le dispretuim si sa nu le folosim cum trebuie.
In definitiv, ciclul existentei umane poate fi rezumat la insusire de cunostinte (copilarie), experimente (adolescenta), actiune responsabila (maturitate) si reflexie/impartasire de cunostinte (batranete)”¦
„Riscurile divinizării acțiunii pure”?!Nu cumva este camj prețios și inexact?!Fiindcă „acțiunea” este întotdeauna perturbată și maculată dialectic de realitatea obiectivă.De fapt,cu această postare vreau numai să văd dacă pot fi logat la blogul unui forumist virtual care îmi place.